In de publicatie “Montessori en burgerschap: balanceren tussen toerusten en ruimte geven” worden verschillende opvattingen over hedendaags burgerschapsonderwijs en de opvattingen van Maria Montessori besproken. Daarnaast worden Montessori’s inzichten verbonden met hedendaagse opvattingen. Uiteindelijk mondt het stuk uit in concrete ontwerpprincipes om als school zelf vorm te geven aan montessoriaans burgerschapsonderwijs.
En alsof dat niet genoeg is, staan er ook nog eens tips bij om hier met je team over na te denken en de dialoog te voeren.
U kunt de publicatie hier downloaden!
We zijn blij dat ons lectoraat vernieuwend onderwijs, wat verbonden is aan de Saxion hogeschool, dit onderwerp heeft uitgediept en danken dan ook: Jaap de Brouwer, Lida Klaver, Symen van der Zee, Annemarie Looijenga, Mirjam Stefels, Esther Pelgrom en Anastasia Dingarten voor hun inzet bij het tot stand komen.
Het lectoraat Vernieuwend Onderwijs van Saxion Hogeschool is nog niet klaar met het onderzoek naar Montessori en burgerschap. Na deze publicatie zijn zij benieuwd naar praktijkvoorbeelden van Montessoriaans burgerschapsonderwijs. Ook zijn zij benieuwd naar de burgerschapsopvattingen van montessorileraren. Wil je op de hoogte blijven over montessorionderwijs en burgerschap en deelnemen aan vervolgonderzoek? Vul dan drie korte vragen in via deze link en blijf betrokken.