• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Nederlandse Montessori Vereniging

de website van de NMV

  • De vereniging
    • Over de NMV
    • Bestuur
    • Vacatures
    • Lectoraat
    • Netwerken
    • Montessorinet
    • Lid worden?
    • Contact
  • Activiteiten en nieuws
    • Kennisbank
    • NMV en Cfolio
    • Nieuws vanuit de lectoraten
      • Smartphone @ home?
      • Vernieuwen en mislukken
      • Ruimte om eigen idealen te vormen en na te streven
      • “De vloek van kennis
      • Evidence based montessorionderwijs: doen ‘wat werkt’?
      • ‘Teaching is an art’
      • 1000% succesvol succes voor ieder kind!!!
    • Nieuws
    • Te koop bij de NMV
      • Wiskunde Montessori Basisonderwijs (WMBO)
  • Over Montessori
    • Maria Montessori
    • Montessori visie
    • Montessori 0–12 jaar
    • Montessori 12–18 jaar
  • Montessori kwaliteit
    • Montessori erkenning
    • Inspectie en verantwoording
  • Opleidingsaanbod
    • Onze scholen, Ikc’s en opvang op de kaart 0-18
    • Montessori opleidingen
  • Downloads
    • Montessori Magazine
    • Montessori en burgerschap
    • Verslagen ALV’s
    • Documenten 24-uurs conferentie 2022 netwerk 0-12
    • Downloads

Kindvolgsysteem: Het lusmodel

Didactisch model voor het vernieuwd montessorionderwijs: Het Lusmodel
Vanaf maart 2008 is het MKVS en de bijbehorende handleiding (inclusief het Lusmodel)  als merknaam geregistreerd met de daarbij behorende auteursrechten.

Klik op afbeelding voor groot formaat.

Het Lusmodel is basis voor een beschrijving van de didactiek in het montessoribasisonderwijs. Door activiteiten van het kind op verschillende momenten in de lus te bezien, wordt de leerweg die het kind aflegt zichtbaar en kan de leraar zijn handelen afstemmen op het gedrag van het kind. Het werken volgens het model is gerelateerd aan een aantal belangrijke principes die het montessorionderwijs specifiek maken.

– De voorbereide omgeving wordt vormgegeven op basis van de kenmerken ven de kosmische theorie.
– De kinderen zijn gegroepeerd in heterogene leeftijdsgroepen: 3 – 6 jaar / 6 – 9 jaar / 9 – 12 jaar.
– Begeleiding, instructie en overdracht vanuit de leraar vinden in hoofdzaak individueel plaats.De leraar signaleert systematisch, observeert gericht, evalueert en registreert en neemt op basis hiervan beslissingen over de begeleiding van het kind.
– systematisch signaleren, observeren/feedback geven, evalueren en registreren.

Een beschrijving van het Lusmodel kunt u lezen in ‘Het lusmodel’.
De tekst is in PDF-formaat. U kunt het hier downloaden.

>> Terug

Footer

Over

  • Over de NMV
  • Privacyverklaring
  • Contact

Volg ons op sociale media

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
2023 Montessori