Sinds november 2016 is het (Montessori)-Kind-Werk-Dossier verkrijgbaar. Met dit portfolio kunnen kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 12 jaar zelf tonen hoe vaardig, aardig en waardig zij zijn.
Het portfolio bestaat uit vier tabbladen met 22 pictogrammen. Elk pictogram bevat leerdoelen voor een ontwikkelingsperiode: peuter, onder-, midden- en bovenbouw. De leerdoelen zijn zo beschreven dat kinderen deze (indien mogelijk) zelf kunnen lezen. Zie hieronder een overzicht van de tabbladen en pictogrammen.
Het (Montessori)-Kind-Werk-Dossier als portfolio
- Het kind leert na te denken over zijn leerdoelen op alle ontwikkelingsgebieden in een werkperiode, leerjaar, (stam)groep of bouw.
- Het kind heeft hiermee inzicht in wat er van hem of haar verwacht wordt gedurende de basisschoolperiode.
- Het kind toont zijn ontwikkeling. Het kind laat zien hoe het tot het geleerde is gekomen, welke vaardigheden het kan en welke inzichten het begrijpt.
- Het kind vertelt en reflecteert op zijn attitude (houding). Hoe leer ik?
Het (Montessori)-Kind-Werk-Dossier geeft inzicht in het zelfbeeld van het kind en geeft antwoord op vragen als
- Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Wat voel ik? Persoonsvorming, #waardig
- Hoe ga ik om met mijn omgeving? Socialisatie #aardig
- Hoe ontwikkel ik kennis en vaardigheden? Welke houding heb ik? Kwalificaties voor in de samenleving #vaardig
Te bestellen: http://nmv.inhousedrukkerij.nl
Kind – gedeelte
Pakket bestaat uit:
- 26 bladen (v.z.v. 4 perforatiegaten)
- 4 tabbladen (v.z.v. 4 perforatiegaten)
- voorzijde en rug tbv insteekmap
Per stuk: € 5,79
Leraar – handleiding
Een 40 pagina tellend A4 boek vormt de leraarhandleiding. De handleiding is voorzien van 4 oognieten zodat deze makkelijk in een ringband kan worden opgeborgen.
Per stuk: € 8,26
Voor vragen/opmerkingen over de inhoud kun je terecht bij de auteurs
Patty Petri: pattypetri@gmail.com
Maaike Verschuren: verschurenonderwijsadvies@xs4all.nl
Mocht je advies of begeleiding wensen bij de invoering van het Kind-Werk-Dossier kun je ook bij de auteurs terecht. Zij zijn beiden trainers en opleiders die scholen regelmatig begeleiden bij ontwikkelingsvragen.