• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Nederlandse Montessori Vereniging

de website van de NMV

  • De vereniging
    • Over de NMV
    • Bestuur
    • Vacatures
    • Lectoraat
    • Netwerken
    • Montessorinet
    • Lid worden?
    • Contact
  • Activiteiten en nieuws
    • Kennisbank
    • NMV en Cfolio
    • Nieuws vanuit de lectoraten
      • Smartphone @ home?
      • Vernieuwen en mislukken
      • Ruimte om eigen idealen te vormen en na te streven
      • “De vloek van kennis
      • Evidence based montessorionderwijs: doen ‘wat werkt’?
      • ‘Teaching is an art’
      • 1000% succesvol succes voor ieder kind!!!
    • Nieuws
    • Te koop bij de NMV
      • Wiskunde Montessori Basisonderwijs (WMBO)
  • Over Montessori
    • Maria Montessori
    • Montessori visie
    • Montessori 0–12 jaar
    • Montessori 12–18 jaar
  • Montessori kwaliteit
    • Montessori erkenning
    • Inspectie en verantwoording
  • Opleidingsaanbod
    • Onze scholen, Ikc’s en opvang op de kaart 0-18
    • Montessori opleidingen
  • Downloads
    • Montessori Magazine
    • Montessori en burgerschap
    • Verslagen ALV’s
    • Documenten 24-uurs conferentie 2022 netwerk 0-12
    • Downloads

Montessori Kind-Werk-Dossier

Sinds november 2016 is het (Montessori)-Kind-Werk-Dossier verkrijgbaar. Met dit portfolio kunnen kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 12 jaar zelf tonen hoe vaardig, aardig en waardig zij zijn.

Het portfolio bestaat uit vier tabbladen met 22 pictogrammen. Elk pictogram bevat leerdoelen voor een ontwikkelingsperiode: peuter, onder-, midden- en bovenbouw. De leerdoelen zijn zo beschreven dat kinderen deze (indien mogelijk) zelf kunnen lezen. Zie hieronder een overzicht van de tabbladen en pictogrammen.

  • Het (Montessori)-Kind-Werk-Dossier als portfolio
  • Het (Montessori)-Kind-Werk-Dossier geeft inzicht in het zelfbeeld van het kind en geeft antwoord op vragen als
  • Kind – gedeelte
  • Leraar – handleiding

Het (Montessori)-Kind-Werk-Dossier als portfolio

  • Het kind leert na te denken over zijn leerdoelen op alle ontwikkelingsgebieden in een werkperiode, leerjaar, (stam)groep of bouw.
  • Het kind heeft hiermee inzicht in wat er van hem of haar verwacht wordt gedurende de basisschoolperiode.
  • Het kind toont zijn ontwikkeling. Het kind laat zien hoe het tot het geleerde is gekomen, welke vaardigheden het kan en welke inzichten het begrijpt.
  • Het kind vertelt en reflecteert op zijn attitude (houding). Hoe leer ik?

Het (Montessori)-Kind-Werk-Dossier geeft inzicht in het zelfbeeld van het kind en geeft antwoord op vragen als

  • Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Wat voel ik? Persoonsvorming, #waardig
  • Hoe ga ik om met mijn omgeving? Socialisatie #aardig
  • Hoe ontwikkel ik kennis en vaardigheden? Welke houding heb ik? Kwalificaties voor in de samenleving #vaardig

Te bestellen: http://nmv.inhousedrukkerij.nl

Kind – gedeelte

Pakket bestaat uit:

  • 26 bladen (v.z.v. 4 perforatiegaten)
  • 4 tabbladen (v.z.v. 4 perforatiegaten)
  • voorzijde en rug tbv insteekmap

Per stuk: € 5,79

Leraar – handleiding

Een 40 pagina tellend A4 boek vormt de leraarhandleiding. De handleiding is voorzien van 4 oognieten zodat deze makkelijk in een ringband kan worden opgeborgen.

Per stuk: € 8,26

Voor vragen/opmerkingen over de inhoud kun je terecht bij de auteurs

Patty Petri: pattypetri@gmail.com

Maaike Verschuren: verschurenonderwijsadvies@xs4all.nl

Mocht je advies of begeleiding wensen bij de invoering van het Kind-Werk-Dossier kun je ook bij de auteurs terecht. Zij zijn beiden trainers en opleiders die scholen regelmatig begeleiden bij ontwikkelingsvragen.

Footer

Over

  • Over de NMV
  • Privacyverklaring
  • Contact

Volg ons op sociale media

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
2023 Montessori