Montessori-onderwijs en onderzoek passen goed bij elkaar. Niet alleen wil montessori-onderwijs kinderen aanzetten tot een onderzoekende houding, ook de rol van leraren is een onderzoekende: het systematisch observeren en volgen van kinderen.
Er komt steeds meer aandacht voor de leraar als onderzoeker. In opleidingen krijgt onderzoek steeds meer een prominente plaats. Studenten aan de lerarenopleidingen en bevoegde leraren die een professionele of academische masteropleiding doen, leren allemaal om onderzoek te doen.
Het lectoraat Vernieuwingsonderwijs is ontstaan naar aanleiding van de maatschappelijke discussie over de effectiviteit van traditioneel vernieuwend onderwijs. Er was behoefte aan een praktijkrelevante wetenschappelijke beschouwing en een aanscherping van de onderwijsvisie. Ons streven is door middel van onderzoek de kwaliteit van het vernieuwingsonderwijs en de professionalisering van docenten te vergroten.
Via deze site gaat het Montessori Ontwikkel Centrum het onderzoek van montessoristudenten en –leraren verspreiden. Zo ontstaat gedeelde kennis die kan leiden tot vervolgonderzoek. Ook wil het Montessori Ontwikkel Centrum in de toekomst zelf onderzoeksopdrachten uitzetten, al dan niet op verzoek van secties.
- Lectoraat vernieuwingsonderwijs
- Lopend onderzoek PO (masters)
- Lopend onderzoek VO: masters, academische opleidingsscholen, overige projecten, onderzoek materiaalontwikkeling
- Onderzoeksopdrachten vanuit MKC en secties
- Internationaal archief van montessori-onderzoek