• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Nederlandse Montessori Vereniging

de website van de NMV

  • De vereniging
    • Over de NMV
    • Bestuur
    • Vacatures
    • Lectoraat
    • Netwerken
    • Montessorinet
    • Lid worden?
    • Contact
  • Activiteiten en nieuws
    • Kennisbank
    • NMV en Cfolio
    • Nieuws vanuit de lectoraten
      • Wie-o-wie is bang voor AI?
      • Leerlingen de baas van hun leerproces, maar hoe dan? Een voorbeeld
      • Teamteaching in montessorionderwijs?
      • Iets nieuws leren gaat pas echt goed, als je er al iets over weet
      • Polariserende prietpraat over PIRLS
      • “Nee joh, dat moeten ze zelf leren” en nog zeven andere overtuigingen 
      • Echt kindgericht onderwijs
      • Maak je les onvergetelijk
      • Smartphone @ home?
      • Vernieuwen en mislukken
      • Ruimte om eigen idealen te vormen en na te streven
      • “De vloek van kennis
      • Evidence based montessorionderwijs: doen ‘wat werkt’?
      • ‘Teaching is an art’
      • 1000% succesvol succes voor ieder kind!!!
    • Nieuws
    • Te koop bij de NMV
      • Wiskunde Montessori Basisonderwijs (WMBO)
  • Over Montessori
    • Maria Montessori
    • Montessori visie
    • Montessori 0–12 jaar
    • Montessori 12–18 jaar
  • Montessori kwaliteit
    • Montessori erkenning
    • Inspectie en verantwoording
  • Opleidingsaanbod
    • Onze scholen, Ikc’s en opvang op de kaart 0-18
    • Montessori opleidingen
  • Downloads
    • Montessori Magazine
    • Montessori en burgerschap
    • Verslagen ALV’s
    • Documenten 24-uurs conferentie 2022 netwerk 0-12
    • Downloads

Cursus – Leerdialogen en gesprekstechnieken

MA7 Cursus voor voortgezet montessori-onderwijs

Leerdialogen en gesprekstechnieken tijdens proces- en produktbegeleiding in het voortgezet montessori-onderwijs

Doelgroep

Zowel vakdocenten en mentoren als (midden)managers die al enige ervaring met en kennis over montessorionderwijs hebben.

Beschrijving

“’Help mij het zelf te doen’ (…) blijft een kernachtige formulering van de relatie tussen docent en leerling. Die hulp voltrekt zich binnen de dialoog tussen deze partners, waardoor de dialoog de kern vormt van het onderwijsleerproces”

(D. Lockhorst: Leerling en leraar in samenspraak. pag. 15). Wat we zeggen tegen leerlingen en de manier waarop we dat doen, bepaalt of wij leerlingen ‘helpen het zelf te doen’ of dat wij de verantwoordelijkheid voor het denken over inhouden en processen van hen blijven overnemen. Eerst vraag je je af: “Wat maakt eigenlijk dat een leerling niet verder komt in het leren en hulp nodig lijkt te hebben?” Pas wanneer je dat hebt vastgesteld kan je kiezen voor het soort dialoog dat een leerling werkelijk verder helpt.

Daarom is het van wezenlijk belang je er van bewust te zijn welk soort leerdialoog in welke leersituatie effectief kan zijn. Het leren zelfverantwoordelijk te leren vraagt een leerdialoog die over de inhoud moet gaan en instructief van aard is. Het gaat immers om de inzet van andere competenties van een docent dan bijvoorbeeld een leerdialoog die over een onderzoekproces gaat en modellerend van aard is. Deze cursus gaat over de competenties die nodig zijn om als docent gesprekken te (laten) voeren over verschillende dialoogthema’s zodanig dat leerlingen aangezet worden tot zelfverantwoordelijk leren. Daarnaast is er ruimte voor oefenen en experimenteren via simulatie met nieuwe vaardigheden.

Op de derde cursusdag is er naast nieuwe input veel ruimte voor het bespreken van ervaringen en eigen leervragen die zijn ontstaan in de tussenliggende periode.

Cursusleiding

Truus Bakker

Omvang cursus en data

Drie dagen: donderdag 10 en vrijdag 11 april 2014 en woensdag 21 mei 2014.

Plaats

De eerste twee cursusdagen, inclusief overnachting, vinden plaats in een conferentieoord. De derde cursusdag vindt plaats op de Hogeschool Domstad en is inclusief lunch.

Kosten

Wordt later bekend gemaakt.

Aantal deelnemers

Minimaal 12, maximaal 24.

Inschrijven

Bij voorkeur voor 15 september.

Citaten van cursisten:

Zeer leerzaam en goed! Focus op wat je zegt en hoe het overkomt.
Veilige groep, leerdialogen oefenen met een acteur levert veel op!
Derde dag:

Bewust omgaan en inzetten van verbale- en non-verbale gesprekstechnieken.
Download hier het inschrijfformulier

Footer

Over

  • Over de NMV
  • Privacyverklaring
  • Contact

Volg ons op sociale media

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
2023 Montessori