MA5 Cursus voor voortgezet montessori-onderwijs
Verdiepingscursus montessoripedagogiek (vmo)
Doelgroep
Het programma is bedoeld voor ervaren docenten die al langer werkzaam zijn in het montessorionderwijs. We gaan ervan uit dat de basiscursus (MA3 of MA4) al gevolgd is.
Beschrijving
Het programma is er in de eerste plaats op gericht om docenten uit het montessorionderwijs te helpen hun inzichten en vaardigheden op (montessori) didactisch en pedagogisch gebied aan te scherpen.
Wat betekent dat nu eigenlijk, montessoriaans lesgeven? Hoe montessoriaans is je eigen praktijk en hoe kun je dat zien of ervaren? Waaraan kun je op pedagogisch gebied, montessori-elementen in je eigen school herkennen? Hoe kun je zelfstandigheid bij de leerling bevorderen?
De 21e eeuw geeft ons veel nieuwe inzichten o.a. over de werking van het brein.
In hoeverre krijgen we antwoord op vragen? Welke nieuwe vragen ontstaan er?
De “ Karakteristieken van het VMO” geven richting aan de didactische invulling van ons onderwijs.
Deze inzichten vormen één van de belangrijke rode draden in deze cursus. Daarnaast worden de ideeën van Montessori vergeleken met en aangevuld door de inzichten van o.a. Vygotsky (sociaal constructivisme).
Het programma draait om reflectie en vervolgens plannen maken die in de eigen les of op de eigen school in gang gezet kunnen worden.
Op de derde cursusdag is er naast nieuwe input veel ruimte voor het bespreken van ervaringen en eigen leervragen die zijn ontstaan in de tussenliggende periode.
Cursusleiding
Truus Bakker
Omvang cursus en data
Drie dagen: donderdag 20 en vrijdag 21 maart 2014 en woensdag 14 mei 2014.
Plaats
De eerste twee cursusdagen, inclusief overnachting, vinden plaats in een conferentieoord. De derde cursusdag vindt plaats op de Hogeschool Domstad en is inclusief lunch.
Kosten
€ 1000,- inclusief cursusmateriaal en lunches
MKVS c.q. WMBO dag € 200,- inclusief lunch.
Aantal deelnemers
Minimaal 10, maximaal 18
Inschrijven
Voor 15 september 2013
Citaten van cursisten:
Beschouwend kijken naar montessori-onderwijs, nieuwe inzichten, meta-cognitie.
Uitwisseling door elkaar vragen te stellen i.p.v. antwoorden te geven!
Derde dag:
Inzicht hoe ik zelfstandigheid en reflectie bij de leerling kan stimuleren.
Download hier het inschrijfformulier