• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Nederlandse Montessori Vereniging

de website van de NMV

  • De vereniging
    • Over de NMV
    • Bestuur
    • Vacatures
    • Lectoraat
    • Netwerken
    • Montessorinet
    • Lid worden?
    • Contact
  • Activiteiten en nieuws
    • Kennisbank
    • NMV en Cfolio
    • Nieuws vanuit de lectoraten
      • Smartphone @ home?
      • Vernieuwen en mislukken
      • Ruimte om eigen idealen te vormen en na te streven
      • “De vloek van kennis
      • Evidence based montessorionderwijs: doen ‘wat werkt’?
      • ‘Teaching is an art’
      • 1000% succesvol succes voor ieder kind!!!
    • Nieuws
    • Te koop bij de NMV
      • Wiskunde Montessori Basisonderwijs (WMBO)
  • Over Montessori
    • Maria Montessori
    • Montessori visie
    • Montessori 0–12 jaar
    • Montessori 12–18 jaar
  • Montessori kwaliteit
    • Montessori erkenning
    • Inspectie en verantwoording
  • Opleidingsaanbod
    • Onze scholen, Ikc’s en opvang op de kaart 0-18
    • Montessori opleidingen
  • Downloads
    • Montessori Magazine
    • Montessori en burgerschap
    • Verslagen ALV’s
    • Documenten 24-uurs conferentie 2022 netwerk 0-12
    • Downloads

Hoe wordt de voortgang van de leerlingen gemeten?

Cijferrapporten kent het montessorionderwijs niet; cijfers zeggen te weinig over kennis, aanleg, inzet en sociale houding van de leerling. Ze geven eerder aanleiding tot competitie, na-ijver en kennispomperij. In plaats van cijferrapporten krijgen ouders enkele malen per jaar een beschrijvend verslag over hun kind. Zo’n verslag geeft uitgebreide informatie en wordt bovendien in een persoonlijk gesprek tussen de leid(st)er en de ouders besproken.

Op de montessorischool wordt de nadruk niet op de beloning gelegd in de vorm van een cijfer, maar ligt de nadruk op het werk zelf en wordt het werken en het resultaat daarvan door de kinderen als “beloning” ervaren. Het plezier in het werk staat voorop en dat is meestal voldoende prikkel.

Vanzelfsprekend beschikt de leerkracht zélf wel over een uitgekiend en nauwkeurig opgezet systeem om de bezigheden en de vorderingen van de leerlingen vast te leggen. Op heel veel montessorischolen wordt gewerkt met het montessori kindvolgsysteem (MKVS). Daarmee kan de ontwikkeling van de leerlingen op de voet gevolgd worden. Eventuele stagnaties worden tijdig opgemerkt.

Footer

Over

  • Over de NMV
  • Privacyverklaring
  • Contact

Volg ons op sociale media

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
2023 Montessori