• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Nederlandse Montessori Vereniging

de website van de NMV

  • De vereniging
    • Over de NMV
    • Bestuur
    • Lectoraat
    • Netwerken
    • Montessorinet
    • Lid worden?
    • Contact
  • Activiteiten en nieuws
    • Kennisbank
    • NMV en Cfolio
    • Nieuws vanuit de lectoraten
      • Polariserende prietpraat over PIRLS
      • “Nee joh, dat moeten ze zelf leren” en nog zeven andere overtuigingen 
      • Echt kindgericht onderwijs
      • Maak je les onvergetelijk
      • Smartphone @ home?
      • Vernieuwen en mislukken
      • Ruimte om eigen idealen te vormen en na te streven
      • “De vloek van kennis
      • Evidence based montessorionderwijs: doen ‘wat werkt’?
      • ‘Teaching is an art’
      • 1000% succesvol succes voor ieder kind!!!
    • Nieuws
    • Te koop bij de NMV
      • Wiskunde Montessori Basisonderwijs (WMBO)
  • Over Montessori
    • Maria Montessori
    • Montessori visie
    • Montessori 0–12 jaar
    • Montessori 12–18 jaar
  • Montessori kwaliteit
    • Montessori erkenning
    • Inspectie en verantwoording
  • Opleidingsaanbod
    • Onze scholen, Ikc’s en opvang op de kaart 0-18
    • Montessori opleidingen
  • Downloads
    • Montessori Magazine
    • Montessori en burgerschap
    • Verslagen ALV’s
    • Documenten 24-uurs conferentie 2022 netwerk 0-12
    • Downloads

Hoe zijn montessorigroepen samengesteld?

Het montessorionderwijs werkt met groepen kinderen van verschillende leeftijden, nl. de onderbouw met 4 – 6 jarigen, de middenbouw met 6 – 9 jarigen en de bovenbouw met 9 – 12 jarigen.

In een montessorilokaal, waarin kinderen van verschillende leeftijden samen zijn, vindt ieder kind een ruim gebied van leermogelijkheden.

Als kinderen voor het eerst op school komen, hebben zij het voordeel dat zij kunnen leren van oudere, meer ervaren leerlingen. Later zullen zij zelf in staat zijn om anderen te helpen met het leren van dingen die zij dan al zelf beheersen.

Dit wordt in de eerste plaats gedaan met het oog op de sociale ontwikkeling, maar ook om de individualisering in het onderwijs mogelijk te maken en de continuïteit in het onderwijsleerproces niet te belemmeren. Wat betreft de sociale ontwikkeling: ouderen werken met jongeren, je bent niet altijd de oudste of jongste in de groep, je bent niet altijd de domste of knapste. Er is dus minder kans op het ontstaan van meerder- of minderwaardigheidsgevoelens.

Je leert echt rekening houden met elkaar. Zo’n “family- group” is veel natuurlijker dan de uniforme situatie van het jaarklassensysteem. Een leerling zit gewoonlijk ongeveer drie jaar bij dezelfde leerkracht. Het voordeel hiervan is dat beiden elkaar goed leren kennen en aanvoelen; het ligt voor de hand dat dit de kinderen alleen maar ten goede zal komen.

Footer

Over

  • Over de NMV
  • Privacyverklaring
  • Contact

Volg ons op sociale media

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
2023 Montessori