Er is nog geen systematisch onderzoek verricht naar resultaten van oud-montessorileerlingen in het hoger onderwijs. Wel zijn er twee onderzoeken geweest naar de invloed van voortgezet montessori-onderwijs op het ontwikkelen van een zelfstandig handelende persoonlijkheid. Een eerste onderzoek, gedaan in 1985 (Effecten van montessori-onderwijs, red. E. Spruijt) liet onder andere zien:
dat de oud-montessorianen hun schooltijd als positief en algemeen vormend hadden ervaren;
- dat ze kozen voor een werkklimaat waarin ze zelfstandig en creatief konden opereren;
- dat ze een hekel hadden aan een hiërarchische structuur;
- dat ze zich niet zo gemakkelijk aan een vaste partner bonden.
Vervolgonderzoek uit 1996 (Van der Meer, de Goede en Spruijt) bevestigt deze uitkomsten grotendeels, maar laat zien dat de tweede onderzochte groep:
- minder hecht aan bezwaren tegen hiërarchie en geld verdienen;
- minder moeite heeft zich te binden;
- minder vrijheidsdrang heeft.
Een artikel over het vervolgonderzoek is gepubliceerd in Montessori Mededelingen, 23e jaargang, nummer 3.