Montessorikwaliteit

Al meer dan 100 jaar genieten zo’n 60.000 leerlingen montessorionderwijs in Nederland. In de kinderopvang, op basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs. DE NMV bundelt en borgt het gedachtegoed van Montessori in al die montessori-instellingen. En bewaakt hiervan de kwaliteit. Dit gebeurt o.a. door ontwikkel- en erkenningstrajecten.

Al meer dan 100 jaar genieten zo’n 60.000 leerlingen montessorionderwijs in Nederland. In de kinderopvang, op basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs. DE NMV bundelt en borgt het gedachtegoed van Montessori in al die montessori-instellingen. En bewaakt hiervan de kwaliteit. Dit gebeurt o.a. door ontwikkel- en erkenningstrajecten.

Montessori Erkend

Het erkenningstrajectheeft als doel om de kwaliteit van de montessori-instellingen hoog te houden en te bevorderen. Daarom is het belangrijk dat alle montessori-instellingen werken volgens de gestelde NMV-criteria. Dit wordt beoordeeld door een zogeheten auditcommissie. Krijgt de instelling een positieve waardering van de auditcommissie? De NMV verstrekt dan het erkenningslogo zoals onderaan deze website te zien is.

Inspectie en verantwoording

Elke instelling – dus ook montessori-instellingen – in Nederland staat onder toezicht van de Onderwijsinspectie. Daarnaast hanteert de NMV een eigen kwaliteitskader. Die kaders verschillen, dus. Focus van de Onderwijsinspectie ligt op de onderwijsopbrengsten en de -kwaliteit. Die van de NMV op de manier waarop een instelling haar montessorionderwijs vormgeeft. De NMV heeft jaarlijks een gesprek met de Onderwijsinspectie over de staat van het onderwijs.  En meerdere keren per jaar over het toezichtkader van de inspectie. Zo worden de kaders, kwaliteitseisen en -criteria van de Onderwijsinspectie én de NVM verbonden en geborgd.

Montessori-erkenning

Montessori-intstellingen worden met een audit beoordeeld. Dit middel stelt de kwaliteit en ontwikkelpunten vast, en ‘luistert’ hoe de instelling het doet in de praktijk. Auditors van de NMV spiegelen de organisatie. Hun eindverslag is een beschrijvend en constaterend document, met daarin advies over ontwikkelpunten van de instelling. De NMV wil graag dat de basiskwaliteit bij de montessori-instellingen zo hoog is dat er recht wordt gedaan aan de uitgangspunten van Maria Montessori. De erkenning vindt daarom plaats op basis van herkenning. Voor het primair onderwijs zijn door de NMV kwaliteitskaders opgesteld.

We willen graag dat de basiskwaliteit op scholen voor voortgezet onderwijs zo hoog is dat er recht gedaan wordt aan de ideeën van Maria Montessori en vinden het belangrijk dat er veel montessorischolen voor het voorgezet onderwijs zijn. Daarnaast willen we dat elke school zich blijft verbeteren. Een school maakt daarom een Erkenningsdocument, wat de basis vormt voor het Erkenningstraject. Hierin staat op welke wijze de school vormgeeft aan het montessorionderwijs en op welke manier dit herkenbaar is in de school. Ook zijn er Ontwikkeltrajecten, gericht op de ontwikkeling van de scholen.