Waarom kiezen voor Montessori
Montessorionderwijs biedt een prikkelend en uitdagend ontwikkel- en leertraject voor kinderen. Onderwijs waarbij kinderen een actieve rol vervullen, zelf aan zet zijn. Zodat zij zich ontwikkelen tot zelfstandige, bewuste, leergierige jongvolwassenen die zich klaarstomen voor een positieve rol in de maatschappij. Dat vraagt veel van hen. En daar komt heel wat bij kijken. Door Montessori krachtig verwoord met ‘Help mij het zelf te doen'. Hoe? Lees verder.
1. Rust
Wat je vast opvalt als je een montessorischool of -kindcentrum binnenloopt, is de rust die er heerst. Hoe dit kan? Kort samengevat door zelfredzaamheid. Best een groot begrip, maar in montessoritermen goed uit te leggen en te illustreren. Komt ‘ie.
Kinderen, hoe klein ze ook zijn, worden getriggerd om zelf aan de slag gaan met tastbaar, uitnodigend materiaal. Veel hiervan is zelfcorrigerend. Zo ontdekken kinderen zelf wat nog niet klopt en kunnen met plezier en vertrouwen verder met hun werk. Kinderen ontwikkelen op deze manier zelfstandigheid. Dat sluit naadloos aan bij Maria Montessori’s bekendste uitspraak ‘Help mij het zelf te doen.’
2. Afspraken en routines
Wat ook bijdraagt aan die rust, zijn duidelijke afspraken en vaste routines. Daar hoort het vouwen van poetsdoekjes, het ophangen van de was bij. Maar ook het verplaatsen van een stoel, bijvoorbeeld. Hoe pak je die op en zet je ‘m handig neer? Daarnaast is het voor iedereen fijn werken als alles een vaste plek heeft. Zo hoef
je niet te zoeken; vind je alles terug. En als je je bijvoorbeeld afvraagt waarom de jongsten op kleedjes werken. Dit is hun werkgebied waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn. Een omgeving die ze delen met andere kinderen. Maar ook zelf leren af te bakenen. Een omgeving, ook, waar ze zelf voor kiezen.
3. Vrijheid in keuzes
Zoals geschetst, is het werken op een kleedje een keuze van het kind. Want dit kan ook aan een tafel. Alleen of met een ander. Volgens Maria Montessori leren kinderen beter als zij de kans krijgen om zelf te kiezen en te ontdekken. Een kind dat montessorionderwijs volgt, leert op een manier die bij hem/haar past. In een voorbereide, verrijkte omgeving waarin het kind zelf zijn activiteiten kiest, zijn werk. Met ruimte om interesses te volgen en vragen te stellen.
4. Voorbereide omgeving
De montessoriaanse voorbereide omgeving is de ruimte, binnen en buiten, waarin het kind geprikkeld en uitgedaagd wordt om lekker bezig te zijn, te leren en zich te ontwikkelen. Met ‘de voorbereide omgeving’ wordt kort gezegd alles bedoeld wat het kind ziet en ervaart. De ruimte, open kasten, materialen, kleuren… Met een centrale rol weggelegd voor de begeleider. Want die biedt kinderen de basis om te leren, daagt hen uit om te ontdekken, groeien en onderzoeken.
5. De montessoriaanse begeleider
De begeleider speelt als observator tijdens alle activiteiten in op wat kinderen al spelend, onderzoekend en lerend meemaken en ervaren. Die montessoriaanse begeleider is in staat om ieder kind ruimte, persoonlijke aandacht en feedback te geven. Dat vraagt heel wat van hen. Om dit te kunnen, volgen zij montessori-opleidingen.
6. In- en uitzoomen
Montessori verwoordde het als volgt: ‘Je kunt je niet ontwikkelen zonder de samenleving en de samenleving ontwikkelt zich niet zonder jou.’ Je maakt, kortom, deel uit van een groter geheel. Hoe meer je weet over de wereld, de samenleving, hoe meer je hier met respect en zorg mee omgaat. Belangrijk dus, voor kinderen, om te leren dat alles met elkaar in verband staat. Door in- en uit te zoomen. Neem de aandachtstafel. Een thema als natuur, de herfst, met blaadjes, eikeltjes en noten, is een mooi vertrekpunt voor het thema tijd. Waar staan we nu in de seizoenen? En zo verbinden kinderen steeds thema’s als tijd, ruimte, natuur en cultuur.
Samen met anderen
Op de basisschool zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in de groep. In de onderbouw met kinderen van 4-6 jaar. In de middenbouw van 6-9 jaar. En in de bovenbouw van 9-12 jaar. Een heel bewuste keus. Want zo ervaart het kind ook hoe het is om de jongste, middelste of oudste van de groep te zijn. En leert samen te werken met anderen en verschillen onderling te accepteren. Je mag zijn wie je bent.
9. Acht beloftes
Montessorionderwijs stoelt op acht beloftes. Beloftes die we samen, ouders, kind en opleiding waarmaken. Zodat het kind na zijn of haar schoolperiode bewust is van zijn eigen, individuele groei en ontwikkeling:
- Ik weet waar ik goed in ben.
- Ik bewijs wat ik kan.
- Ik blijf nieuwsgierig.
- Ik weet wat ik wil.
- Ik zoek oplossingen.
- Ik kan kiezen.
- Ik doe ertoe.
- Ik werk goed samen.
Maria Montessori
Maria Montessori (1870-1952) is de grondlegger van het naar haar vernoemde montessorionderwijs en -opvoeding. Kinderen leren eigen keuzes te maken om zelfstandig te werken en te leren vanuit motivatie.
Montessori per ontwikkelfase
Maria Montessori verdeelde de ontwikkeling van de groei naar volwassenheid, specifiek gericht op bepaalde ontwikkelingsgebieden.
Montessorikwaliteit
We zijn trots op de vele en diverse montessori-instellingen in Nederland! De NMV bewaakt hiervan de kwaliteit; de instellingen tonen zélf aan waarom zij een montessori-instelling zijn en hoe zij zich ontwikkelen.
Veelgestelde vragen
- Wat is het grootste verschil tussen klassikaal- en montessorionderwijs?
-
Het klassikale onderwijs kiest voor kennisoverdracht aan een hele groep ineens. Het montessorionderwijs gaat uit van het individuele kind; elk kind wordt individueel begeleid. Het montessorionderwijs ziet opvoeding en onderwijs als één geheel. Op een montessorischool wordt niet gewerkt met het zogenaamde leerstofjaarklassensysteem. Dit is het systeem waarbij kinderen op hetzelfde niveau starten en op hetzelfde niveau eindigen. Montessorischolen kijken naar de kinderen en hun behoeftes en talenten binnen het onderwijs.
- Wordt er ook ‘klassikaal’ lesgegeven?
-
Het zelfstandig werken wordt afgewisseld met groepsmomenten aan delen van de groep. Leerkrachten geven dus ook les aan de hele groep. De kinderen verwerken de leerstof vervolgens wel op hun eigen niveau en in hun eigen tempo.
- Is montessorionderwijs geschikt voor elk kind?
-
Elk kind kan montessorionderwijs volgen, behalve als de opvattingen over opvoeden van ouders afwijken van de principes van montessorionderwijs. Stillere kinderen leren in een groep goed voor zichzelf op te komen en hun mening te uiten. Drukkere kinderen leren met hun energie om te gaan, omdat het montessorionderwijs tegemoetkomt aan de beweeglijkheid van de kinderen. En omdat het onderwijs en het leermateriaal zeer gestructureerd zijn, leren de kinderen omgaan met orde en regelmaat. Daardoor vinden ze rust en bouwen ze zelfvertrouwen op.
- Als kinderen ‘vrij’ mogen werken, hoe weten ze dan wat ze moeten doen? Wordt het dan geen ongestructureerd rommeltje?
-
Het montessorimateriaal is zo ontworpen dat het één begrip op zeer gestructureerde wijze uitlegt. Niets in het montessorionderwijs gebeurt zomaar of toevallig; alles heeft zijn plaats en zijn reden. Leerkrachten leren de kinderen plannen. Als je weet wat je wilt gaan doen en hoe dat moet, ontstaat er een structurele rustige manier van werken en leren.
- Waarom zijn er meerdere leeftijdsgroepen in één klas?
-
Tijdens de schoolperiode is een kind een paar keer jongste en oudste in de groep (bij een groter leerlingenaantal ook een keer de middelste in de groep). Zo kunnen kinderen van elkaar leren, kunnen ze elkaar helpen en het besef krijgen dat zij verantwoordelijk zijn voor elkaar.