
Gaat het over Montessori, dan gaat het al snel over zelfstandigheid. Over kinderen die de regie leren pakken. En uitgedaagd worden om eerst zelf een oplossing te bedenken als ze ergens tegenaanlopen. Die slag hebben ze op het Montessori College Aerdenhout in ieder geval lekker te pakken. Met zoveel enthousiasme dat dit ook afstraalt op een héél grote groep bijna-brugklassers.
Geloot
Een conclusie die we vol overtuiging durven te trekken. Al is het maar omdat heel veel groep-8 kinderen met een vmbo-t advies kozen voor deze kleine, gezellige school. En er dit jaar geloot moest worden. Minder leuk, natuurlijk, voor al die kinderen die het Montessori College Aerdenhout als eerste keus hebben opgegeven. En heel teleurstellend, want de overstap naar de middelbare is al spannend genoeg. Gelukkig zijn er voor hen fijne alternatieven in de buurt en kunnen ze op prima begeleiding rekenen om elders toch ‘hun’ plekje te vinden.
Een zachte landing
Terug naar het Montessori College Aerdenhout. Deze overaanmelding betekent in ieder geval dat kinderen erop vertrouwen hier als brugklasser goed te kunnen landen. Dat ze er aan hun trekken komen en veel gaan leren. Dát is ook zo, weten Melvin Koning (14) en Harper Brok (12). Beiden zijn brugklassers op deze school en “ervaringsexperts”.
Harper: ‘Toen ik in groep 8 zat en hier kwam kijken, wist ik het meteen. Dit zou mijn school worden. Het paste omdat er veel aandacht was voor zelfstandig werken. Dat was ik gewend van de basisschool. Daarnaast sprak het me aan dat het een kleine school is. Iedereen kent elkaar.’ Ook voor Melvin stond het Montessori College Aerdenhout als eerste keus vast. ‘Mijn zus zat hier al op school en ik hoorde heel veel goede verhalen. Van haar wist ik bijvoorbeeld dat er veel aandacht is voor creativiteit. Die vind ik nu onder andere terug in het vak tekenen. Maar ook zonder zus wist ik het wel, want de school staat gewoon heel goed bekend.’
Eigen verantwoordelijkheid
Harper vult aan: ‘Voor alle vakken is er een studiewijzer. Hierop staat per vak precies uitgelegd wat je moet doen, wat er van je verwacht wordt. In de les, na de uitleg van de docent pak je de studiewijzer erbij en kun je zelf lekker aan de slag. Dat vind ik heel fijn.
Wat ik ook fijn vind, is dat niet alles uit boeken moet. Soms maak je bijvoorbeeld een poster om te laten zien dat je de stof beheerst.’ Melvin weet dat het belangrijk is om de studiewijzers heel goed bij te houden, om hier serieus werk van te maken. ‘Want, je kunt er best makkelijk over nadenken, zo van die aftekening komt wel. Maar als je het niet bijhoudt, lukt het je niet om alles voor elkaar te krijgen. En dan kan het zijn dat je niet overgaat. Montessori betekent voor mij dat docenten je uitleggen wat je kunt doen om het goed te doen. Welke mogelijkheden en keuzes je hebt. Maar niet zeggen wat je moét doen. Dat bepaal je zelf. Dát maakt dat ik me heel verantwoordelijk voel voor mijn werk, mijn inzet, en mijn eindresultaat. Misschien is dit wel de belangrijkste reden dat ik met plezier naar school ga en er in de brugklas prima voorsta.’
Montessori College Aerdenhout
Type onderwijs: vmbo-t
Aantal leerlingen: 420
Geslaagden 2023-2024: 93.1%
Tekst: Petey Peeters
Op de foto zit Melvin links en Harper rechts