Ter bestrijding van het lerarentekort is het anders organiseren van het onderwijs een optie. Een middel dat kan worden gebruikt is Teamteaching. Het lectoraat Vernieuwend Onderwijs gaat onderzoeken of teamteaching ook iets voor het …
Nieuws
Iets nieuws leren gaat pas echt goed, als je er al iets over weet
Weten wat de voorkennis van je leerlingen is, is essentieel, aldus Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam en lector Leren aan Hogeschool Rotterdam. Lees verder …
[Read more...] about Iets nieuws leren gaat pas echt goed, als je er al iets over weet
Themadag “Het kind in de nieuwe wereld” , 30 oktober 2023
Onder deze titel vindt op maandag 30 oktober 2023 de Montessori Themadag plaats. Na de succesvolle themadag in 2021 kijken we op deze themadag wederom naar wat we kunnen doen om meer ruimte te maken voor ontwikkeling. …
[Read more...] about Themadag “Het kind in de nieuwe wereld” , 30 oktober 2023
Het oudernetwerk heeft uw hulp nodig!
Ons net nieuwe netwerk ouders is heel enthousiast aan de slag gegaan met communicatie over montessori, de montessoridag, ideeën voor een site en een community en nog veel meer. Vind je het leuk om mee te helpen? Mail dan naar: …
Polariserende prietpraat over PIRLS
Waarom zou kindgericht onderwijs het probleem zijn als het niet wordt gepraktiseerd? En is het EDI-achtige evidence based informedwerken wel de oplossing? De praktijk als wetenschap is volgens Symen van der Zee, lector Vernieuwend Onderwijs aan …
“Nee joh, dat moeten ze zelf leren” en nog zeven andere overtuigingen
Om effectief te leren hoe je moet leren is expliciete instructie verdraaid handig. Leren leren moet je leerlingen aanleren. Bijvoorbeeld via het wat, wanneer, waarom en hoe van leerstrategieën. Lees verder... …
[Read more...] about “Nee joh, dat moeten ze zelf leren” en nog zeven andere overtuigingen