Waarom zou kindgericht onderwijs het probleem zijn als het niet wordt gepraktiseerd? En is het EDI-achtige evidence based informedwerken wel de oplossing? De praktijk als wetenschap is volgens Symen van der Zee, lector Vernieuwend Onderwijs aan …
Algemeen
“Nee joh, dat moeten ze zelf leren” en nog zeven andere overtuigingen
Om effectief te leren hoe je moet leren is expliciete instructie verdraaid handig. Leren leren moet je leerlingen aanleren. Bijvoorbeeld via het wat, wanneer, waarom en hoe van leerstrategieën. Lees verder... …
[Read more...] about “Nee joh, dat moeten ze zelf leren” en nog zeven andere overtuigingen
Echt kindgericht onderwijs
Echt kindgericht onderwijs? Dat is als montessorionderwijs vooral het goede voorbeeld blijven geven en kinderen de steun bieden die ze nodig hebben. Lees verder op: Echt kindgericht onderwijs …
Maak je les onvergetelijk
Het helpt als je je les onvergetelijk maakt, zodat leerlingen niet kunnen ontsnappen aan de kennis die ze nodig hebben om te leren. Maar, bouw eerst een fundament. Verstrek leerlingen – die het nodig hebben (en dat is best een grote groep) – de …
Smartphone @ home?
Wel of geen smartphone in de klas? De meningen zijn verdeeld. Wat zegt internationaal onderzoek hierover?Symen van der Zee, lector Vernieuwend Onderwijs aan Hogeschool Saxion, schrijft hierover in bijgaande column. …
Vernieuwen en mislukken
Het aanbod aan vernieuwingsscholen is de afgelopen twintig jaar geëxplodeerd. Maar wat maakt dat vernieuwingen beklijven? Patrick Sins schrijft hierover in zijn laatste column. Lees verder op: https://montessori.nl/vernieuwen-en-mislukken/ …